Předešlý rok nepřál mnohým odvětvím, a to i audiovizuální výrobě. Odkládaly se filmové premiéry v kinech a plánovaná natáčení v Plzeňském kraji byla rušena a přesouvána na pozdější termíny. Například natáčení snímku Il Boemo, pojednávajícím o životě skladatele Josefa Myslivečka, se původně mělo odehrát již v září předešlého roku. Postupně bylo přesouváno na říjen a listopad a první klapka v našem kraji padla až v polovině prosince v klášteře v Plasích. S postupným rozvolňováním vládních restrikcí byla zrušena i některá omezení platná pro filmové produkce. Ty v současnosti mohou fungovat prakticky bez omezení, samozřejmě za přísného dodržení hygienických a ochranných opatření.
“V roce 2020 jsme spolupracovali na 11 filmových projektech a shodou okolností jenom za leden letošního roku evidujeme 11 nových poptávek po natáčení u nás v kraji. Za dobu fungování filmové kanceláře jsme neměli během jednoho měsíce tak výrazný zájem filmových produkcí, jako právě v těchto dnech”, informuje Radka Šámalová z filmové kanceláře. “Částečně je to dáno omezeními, která přinesl předchozí rok a která byla pro audiovizuální průmysl postupně rozvolňována, ovšem částečně - a já spíše doufám, že velkou měrou - je to předzvěst rostoucí popularity Plzeňského kraje mezi filmaři”, doplňuje manažerka kanceláře.
Zmiňovanou popularitu možná odstartovalo natáčení Marhoulova snímku Nabarvené ptáče, na které před několika lety Plzeňský kraj přispěl částkou jednoho milionu korun. “Můžeme říci, že tato podpora byla pomyslnou startovní čárou pro filmové produkce. Od jejího udělení začal Plzeňský kraj každoročně uvolňovat finanční prostředky na vývoj audiovizuálních děl, což je samozřejmě lákadlem pro filmové štáby. Zároveň je důležité si uvědomit, že vložené prostředky do natáčení se kraji mnohanásobně vrací. Zjednodušeně řečeno, filmaři zde využívají místní služby, ať již v základu služby ubytovací nebo stravovací, či služby technické, ale také platí místní poplatky, poplatky za pronájmy prostor a další a další nemalé položky, které se podepisují nad rozvojem místní infrastruktury”, míní David Brabec z filmové kanceláře. “Já osobně však připisuji výraznou hodnotu i nemateriální stránce věci. Myslím na rozhovory s lidmi, kteří nám nadšeně sdělují, že viděli své rodiště na televizních obrazovkách (mluvím-li právě o zkušenosti z natáčení Nabarveného ptáčete na Bezdružicku), nebo komunikovat s místními komparzisty - loni v létě jsme dopomáhali nabírat komparz do snímku Lidi Krve, který režisér Miroslav Bambušek natáčel v Úterý. Z necelých 300 zájemců jich bylo více než 80 % místních. Obecně jsou obyvatelé Plzeňského kraje k filmařům velice vstřícní a filmové štáby jsou zde vítány i z jejich řad. To je hodnota, kterou místním nikdo nevezme a kterou si budou moci sobě, svým dětem a vnoučatům na obrazovkách roky a roky připomínat.”
V případě poptávek po natáčení v kraji rozdělují zástupci filmové kanceláře poptávky dvou tipů: žádosti o pomoc s vyhledáváním filmových lokací a žádosti o finanční podporu vznikajících snímků, které jsou následně podmíněny natáčením v Plzeňském kraji. “Každoročně pozorujeme, že jsou lokace, které v tom daném roce rezonují výrazněji, a proto se na ně více zaměřujeme i my. V předešlém roce to byly industriální haly, rok předtím sudetská krajina a letos opakovaně sháníme městské vily a byty z 50. let. Aktuálně obdobné vily a byty vyhledáváme pro natáčení snímku Bratři o bratrech Mašínech. Režie tohoto snímku se ujal Tomáš Mašín a pod filmový scénář se podepsal Marek Epstein, který byl mimochodem autorem scénáře ceněného snímku Šarlatán. Film Šarlatán se u nás natáčel v roce 2019 v Žežulce u Hartmanic a aktuálně je nominovaný na Českého lva, Ceny české filmové kritiky a režisérka Agnieszka Holland získala nominaci za nejlepší režii na European Film Awards”, infomuje Radka Šámalová. “Vily a byty sháníme momentálně také pro připravovaný film Betlémské světlo režiséra Jana Svěráka. Pro tento snímek se stala předlohou povídková kniha jeho otce Zdeňka Svěráka”, dodává. Z finančích žádostí, které putují na Plzeňský kraj na podporu filmových děl, uvedli zástupci kanceláře například žádost na spolufinancování filmu Oběť o ukrajinských imigrantech žijících v Čechách, který by se měl z velké části natáčet v klatovské nemocnici; a žádost na podporu česko-italsko-maďarského snímku Běžná selhání, ve kterém si zahrají Tatjana Medvecká, Vica Kerekes a Beata Kaňoková. Do kraje však míří i zahraniční filmaři, ovšem názvy snímků a konkrétnější informace zástupci kanceláře prozatím ponechávají v utajení.